תוכנית עסקית

אז יש לכם רעיון עסק חדש ורווחי. התייעצתם עם סבתא וכל החברים. איך ממשיכים מכאן ועושים את הבלטי יאומן לעבר העתיד הוורוד? השלב הראשון בכל דבר בחיים הוא תכנון נכון, וזו המטרה של תוכנית עסקית שתכריע את עתידו של העסק בין הצלחה גדולה לכישלון כואב, בעיקר לכיס שלכם.

גם אם כבר יש לכם עסק ולא ידעתם שצריך תוכנית עסקית או שמא לא נתתם לזה חשיבות, גם היום אפשר וכדאי להתחיל לבנות תוכנית טובה שתעלה את העסק שלכם למקומות חדשים שאולי לא העליתם בדמיונכם.

כי מה זו בעצם תוכנית עסקית

כמובן שאפשר לצאת לדרך בצורה מפוזרת עם המאפיין הישראלי וההישרדותי של נתחיל ונראה. השאלה מה יהיו התוצאות. על מנת שנוכל להבין לאן העסק שלנו מכנס, או יותר נכון למה אנחנו נכנסים, צריך לתכנן קדימה כמה מהענפים שמניעים את העסק שלנו. בצורה כזו העסק שלנו לא יעצור בלספק לנו ים של תעסוקה כל היום וכל השבוע אבל רווחים שיכסו את הוצאות המכולת שלנו, אלא עסק כזו שמסדר אותנו עד זקנה, וגם מסדר את הילדים ועוד כמה ארגוני חסד שכונתיים…

תוכנית עסקית היא למעשה מפת דרכים פיננסית בעיקר, אבל לא רק, כזו שמציבה יעדים ומטרות, כובשת תאריכים וציפיות, דוחפת גם כשמגיעים ימים שלא בא לנו לעבוד בחריצות, ובסופו של יום גם מגשימה את החלום.

איך פועלים רוב היזמים

רוב היזמים מסתפקים בתוכנית מחשבתית די שטחית, ולעיתים אפילו רושמים כמה מילים על איזה דף נייר כשהם מסבירים את הרעיון העסקי שלהם למשהו. אבל רובנו לא ניקח מראש את כל הוצאות הביטוחים, הוצאות משפטיות שעלולות לצוץ בדרך, כולנו אומרים כמובן שלי זה לא יקרה ואז זה בעצם קורה. תוכנית עסקית מזכירה לנו שיש גם הוצאות קטנות של ארנונה וחשמל, כוסות לפינת קפה, הוצאות תקשורת דינאמיות, ועוד פרטים רבים שמלמדים אותנו איך העסק שלנו ישרוד, למשך כמה זמן, ובעיקר מראה לנו איך להוציא ממנו את המיטב.

האם מדובר רק בתוכניות פיננסיות?

לא, גם התחום השיווקי תופס נתח גודל ומשמועתי בתכנון. לדעת מי קהל היעד, אילו פלטפורמות פרסום הם רלוונטיות ביותר, עם אילו חברות שיווק לעבוד, ואולי אפילו כדאי לעשות את זה לבד…

כל זאת ועוד, תוך בניית אסטרטגיה נכונה והבנה טכנולוגית של המוצרים שלנו, הבנה של המתחרים ומיפוי נכון של השוק, עוזרת לנו לפתח חוש ביקורתי ומפוקח, להסתכל למציאות בעיניים ותמיד לעשות את הצעד הנכון.

השארת תגובה